نقدی بر نظریه تجلی در بهاییت
نویسندگان
چکیده
نظریه تجلی در زمره تأثیرات یا تقلیداتی است که بهاییت از عرفان داشته است. طبق تعالیم آیین بهاییت، عالم هستی از سه مرتبه تشکیل شده است؛ عالم حق، عالم امر و عالم خلق. منظور از عالم حق ذات باری تعالی است که غیب مکنون است و از شدت تنزه هیچ ارتباطی با عالم هستی ندارد. در نظریه تجلی، برای رفع نیاز عوالم دیگر به ذات حق واسطه ای به نام مظهر امر در نظر گرفته می شود که محل تجلی اسمای الاهی است. پیامبران اولوالعزم مصداق این واسطه هستند که حقیقتی واحد دارند و آخرینشان، بنا به اعتقاد بهاییان، میرزا حسینعلی نوری (بهاءالله) است. با توجه به خصایصی که برای مظهر امر نام برده می شود نظریه تجلی سر از الوهیت و حلول و اتحاد درمی آورد. این پیامدها از نظر فلسفه اسلامی باطل است. در این مقاله می کوشیم ارکان و پیامدهای نظریه تجلی را با توجه به دیدگاه اندیشمندان مسلمان نقد و بررسی کنیم.
منابع مشابه
تحلیل و نقدی بر نظریه رهبری تحولآفرین
رهبری تحولی وقتی روی میدهد که رهبر و پیرو یکدیگر را به سطوح بالاتر ارزشها و انگیزهها ببرند و این محصول تأثیر تحولی متقابل رهبران و پیروان است. رهبری تحولی با قلب و ذهن دیگران سروکار دارد. رهبر تحولی به همه مشارکتکنندگان کمک میکند تا رضایت و انگیزش و احساس موفقیت بالاتری داشته باشند. رهبری تحولی بیش از آنکه به کنترل مستقیم نیاز داشته باشد به اعتماد، توجه به دیگران و تسهیل کارها نیاز دارد. ...
متن کاملنقدی بر نظریه توزیع درآمد نئوکلاسیک
نظریه توزیع نئوکلاسیک، که بر اساس نظریه بهره وری نهایی استوار است، فرض می کند توزیع درآمد بین دریافت کنندگان سود و دریافت کنندگان دستمزد به نحو مطلوبی انجام می گیرد و بر اساس این فرض است که نظام قیمت ها را به مثابه یک ساز و کار تخصیص منابع که اثری بر توزیع درآمد ندارد مورد بررسی قرار می دهد و این مهم را قبول شده می پندارد که گویا می توان با کمک «شزط تولید کننده» توضیح جامع و هماهنگی درباره سطح ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهش های ادیانیناشر: دانشگاه ادیان و مذاهب
ISSN
دوره 1
شماره 2 2014
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023